Chas hjälper till med förnödenheter till Ukraina och att skjutsa flyktingar till Norge

Fem kollegor kliver på tåget på Stockholms centralstation en eftermiddag. De är på väg till Karlskrona för att möta upp en norsk buss som ska ta dem till Polen. Bussen är fullastad med förnödenheter som ska lämnas av vid polska/ukrainska gränsen för vidare transport in i Ukraina.  Därefter ska bussen åka vidare till ett flyktingcenter där en grupp människor som flytt från Ukraina väntar på att bli hämtade för att resa med bussen på tillbakavägen till Oslo.

Gruppen kollegor kommer från Chas som sponsrat den här bussresan. De har i samarbete med Hvite Busser 2022 och ukrainska ambassaden i Oslo ansvar för resan.

– När jag fick frågan om jag ville åka med kändes det viktigt att åka och att faktiskt kunna hjälpa till i en situation som vi läser om i tidningarna dagligen och känner oss så maktlösa inför. Samtidigt kändes det också läskigt. Jag hade väldigt många tankar kring hur det skulle kunna bli och samtidigt kände jag att jag inte alls visste vad som väntade, berättar Siri, kravledare på Chas.

Till vardags arbetar kollegorna som it-konsulter utom Janina som arbetar med rekrytering.

– Jag fick frågor om jag var orolig för att resan skulle kännas mer laddad för mig som faktiskt kommer från Ukraina men det kändes bara positivt och faktiskt väldigt naturligt hela vägen. Jag kände att jag var på rätt plats och gjorde rätt saker och jag är väldigt glad att Chas sponsrade den här resan så att vi kunde genomföra den, berättar Tetiana som arbetar som UX-/UI-designer.

Chas har sedan bolaget grundades arbetat med ett tydligt syfte – att arbeta för att utveckla människors potential och skapa en lite bättre värld. Koncernens yrkeshögskola Chas Academy, som nu är Sveriges fjärde största YH-skola, och Chas aktiva samhällsengagemang är två synliga resultat av det syftesdrivna sättet att arbeta.

– Att Chas arbetar med så tydliga samhällsengagemang skapar en djupare meningsfullhet även åt det dagliga arbetet. Även om man inte kan följa med på en volontärresa så bidrar man ju till att göra den möjlig varje dag man går till jobbet, säger Anton, systemutvecklare på Chas.

I packningen på bussen fanns kläder, madrasser, hygienartiklar, barnmat, blöjor, sjukvårdsartiklar, powerbanks med mera.

– Första dagen i Polen åkte vi till ett lager där vi lastade av alla saker. På lagret arbetade volontärer med att ta emot och sortera sakerna inför upphämtning för vidare transport in i Ukraina. Sedan åkte vi vidare för att vila inför nästa dag då vi skulle möta flyktingarna. Längs vägen såg vi en stor militärkonvoj på väg mot Ukraina. Då kände vi hur när kriget vi var, berättar Janina som arbetar som rekryterare på Chas.

Vid flyktingcentret nästa dag väntade 43 människor som lämnat sina hem i Ukraina. De flesta var kvinnor, nära hälften under 18 år och en femtedel var äldre.

– De flesta pratade inte engelska så när Tetiana var upptagen med att tolka åt andra så använde vi Google Translate. Det fungerade jättebra. Vi försökte underlätta resan så mycket vi kunde. Så vi både försökte berätta om Norge och passade småbarn, berättar Janina.

– Jag vet ju hur det är att flytta till ett nytt land så jag försökte ge den information och det välkomnande jag själv skulle uppskatta, berättar Gabriela, systemutvecklare på Chas.

Anton berättar att tidschemat var väldigt pressat och att det var nätt och jämnt som allt funkade.

– Det var tur att vi från Chas fungerade så bra som team. När en var trött fanns hela tiden en kollega som kunde ta över och vi turades om hela tiden, berättar Tetiana.

Anton och Gabriela följde med hela vägen till Norge där flyktingarna togs emot och kom till olika boenden. Några hade anhöriga som redan befann sig i Norge och mötte upp. På frågan om de skulle göra en sådan här resa igen är gruppen eniga om att de självklart skulle det.

– Jag har rest på volontärresa med Chas till Laos tidigare och jag tänker att för oss handlar det om några dagar av våra liv för att kunna hjälpa till med något som kommer vara till så stor hjälp. Och det är lätt att bli bekväm där man är men efter en sån här erfarenhet så uppskattar man verkligen vad man har här hemma i Sverige, säger Anton.

Om du arbetar inom it och funderar på om du kanske skulle vilja arbeta på ett syftesdrivet företag är du välkommen att kontakta aurora.gullberg@chas.se.

Vid frågor om hur man kan planera och genomföra en volontärresa som företag går det bra att kontakta oss genom hr@chas.se.