Tänk att en dag kliva ut och se 1000-tals meter höga regnskogsprydda berg torna upp sig ovanför den i övrigt disiga och avlägsna byn. Grisar och höns stryker längs de spartanskt byggda boningarna och frukostbrasan är redan tänd. Du knyter på dig skorna för att ta dig upp till bygget av en bungalow som skall skapa upp till 3 månadslöner i intäkter per dygn för den genomsnittliga bybon.
Sextio familjer bor i byn och alla har sin funktion för dagen. En funktion som hittills mest handlat om att få ihop mat på bordet. Men nuförtiden handlar det också om att hantera den nya bykassan som samlar in intäkter som fördelas mellan de cirka 60 familjerna i byn. En bykassa som ämnar fyllas på upp emot 200 dagar om året när bungalowen de bygger börjar hyras ut via sajter som AirBnB.
Tänk att detta sker, mycket tack vare dig, dina kollegor och andra volontärer.
En sådan morgon vaknade flera konsulter på IT-konsultbolaget Chas Visual Management till. Ett företag som ända sen starten 2005 arbetat som vad de kallar ett syftesbaserat företag. Företaget skall ha ett syfte och Chas syfte är tydligt. Vi skall utveckla människors potential och skapa en lite bättre värld. Chas är ett inte ett helt vanligt företag. 2017 blev Chas utnämnt till Årets bästa arbetsgivare – i hela Europa (!) – i Europas största oberoende företagstävling som utvärderar 100 000-tals olika företag. Mycket tack vare sin idé att involvera sina anställda i mer än att bara tjäna pengar. Ett större syfte. Året därpå blev de också utnämnda till Årets Entreprenör i hela Europa. Något som inget annat svenskt bolag lyckats med så länge tävlingen funnits.
Vi har träffat deltagarna och frågat dem om deras resa och hur det är att arbeta på ett företag som Chas och efter vi fått kaffe serverat så börjar de tala om deras senaste projekt. En resa som 8 förväntansfulla kollegor började tillsammans på juldagsmorgonen – Ett projekt i att bygga en mikroekonomi, i en avlägsen och fattig by djupt in i Laos djungel.
Bungalowen byggs inte bara för att kunna hyras ut på olika uthyrningssajter utan också för att utbilda byborna i att kunna bygga egna bättre hus enbart med hjälp av saker som finns i naturen runt omkring dem, berättar de. De kallas för ”eco-bungalows” och är av mycket bättre kvalité än de hyddliknande boningarna de bor i idag. Samtidigt lockar det dit turister, så nu har de också fått möjlighet att sälja hantverk och liknande i en kiosk de öppnat. De berättar också att några av byborna har blivit mer nyfikna på att lära sig engelska tack vare turisterna och volontärerna, som kan öppna möjligheter i att kunna arbeta i staden vid behov [Luang Prabang reds. anm.]. De lyser upp när de fortsätter, man ser på dem hur glada de är när de inser att de skapar bättre förutsättningar för sin nästa generation.
De berättar också att några år tidigare åkte andra personer från Chas till en närliggande by – då för att bygga en skola.
På frågan om vad de fick göra berättar de om hur de trampat lera, skapat tegelstenar och murat – samt smyckat bungalowen. Just i denna fas arbetade de mycket med att just ”måla” huset med sand och lera för att fylla ut ojämnheter och hål samt skapa ett estetiskt mer tilltalande hus för den västerländska turisten som snart skall komma dit. Samt att skapa tegelstenar för nästa fas i bygget.
Paulina, som till vardags arbetar som säljare har ganska nyligen börjat att arbeta på Chas. Hon passar på att berätta om ett annat projekt de hade precis innan de åkte till Laos. Ett projekt där de köpte in julklappar som de delade ut till hemlösa vid ett boende i en förort utanför Stockholm. Ett boende för hemlösa kvinnor. – Vi tänkte att våra kunders julklappsbudget kunde göra bättre nytta hos de hemlösa kvinnorna på boendet, och jag är övertygad om att våra kunder tyckte att det var en bra idé också. Kvinnorna på boendet gjorde det i alla fall, säger hon och skrattar till.
Det är ingen tvekan om att företaget har gjort en enorm ekonomisk resa också. Företaget omsätter cirka 150 miljoner kronor per år numera och bolaget har fördubblats på endast 24 månader.
Jag frågar henne hur detta går ihop egentligen. Hur kan ”syftesdrivet” företagande vara så framgångsrikt. Hon berättar att företaget arbetar med en affärsmässig företagsvision som de kallar ”Ett svenskt Silicon Valley-företag”. En ”shysst” variant av en Silicon Valley företagsmodell. Ett företag som tjänar pengar på kreativitet i företagsmodellen, och som gärna finner synergierna mellan olika verksamheter. Chas stora välgörenhetsengagemang är bara en del av företaget som i övrigt består av en IT-konsultdel, en yrkeshögskola för systemutvecklare [Utan vinstkrav reds. anm.], ett produktbolag inom affärssystem samt en konsultmäklardel. Alla företag har synergier med varandra. Skolan skapar talanger vi vill rekrytera och hjälper våra konsulter att fortbilda sig i de senaste teknikerna. Konsultmäklardelen gör att vi kan leverera större projekt över hela Sverige och vårt välgörenhetsarbete skapar syfte och glädje för våra anställda, studenter och andra personer i vår omvärld. Allt tillsammans arbetar i symbios med varandra – och då går det bra, fortsätter hon.
Jag frågar om alla får möjlighet att åka på en sådan resa om man jobbar på Chas och hon svarar snabbt. – Självklart, inte bara att de får, de uppmuntras till det! Om en person tar anställning hos oss så kan de redan till nästa jul åka iväg och göra skillnad i ett projekt likt detta och personer som uppskattar sådant tror jag definitivt hittat rätt. Men även om man inte har möjlighet att åka själv så känner nog många att det känns bra i alla fall. De bidrar varje dag ändå med att skapa förutsättningar för olika projekt. Alla medverkar i syftet ändå – på sitt sätt. Det är det som gör det hela så fint.
Hon ser lite eftertänksam ut och fortsätter, – På många företag så arbetar man, nu kanske en aning förenklat, med att få mat på bordet och tak över huvudet. På Chas arbetar man också för att andra skall ha det, och det är ett syfte som jag och mina kollegor verkligen uppskattar.
Foto: Jonas Höijer